10 år

En sak som kommer med åldern är att åren börjar flyta ihop. Dessutom har jag alltför ofta den sista tiden sagt " det hände ju typ för 3 år sedan" och så visar det sig att det snarare var 7 år sedan. Tiden går sannerligen fort ibland.

20 år: Har tidigare under året tagit studenten och jobbar nu med mitt första riktiga jobb på statoil i Umeå. Flyttar hemifrån och blir sambo med en kompis i en andrahandslägenhet mitt emot macken jag jobbar på. Kommer ihåg känslan av att handla själv på ica första gången och få välja precis själv vad jag vill äta till frukost, lunch och middag. Jag tror det blev falukorv.

21 år: Slutar jobba på statoil och börjar plugga psykologi och praktisk filosofi på universitetet i Umeå. Bor ett tag mitt i centrum och är rädd för Hagamannen varje gång jag går hem från krogen. Tisdagar är lill-lördag och dessa spenderas på krogen BLÅ. Flyttar för första gången till studentkorridor och börjar träna som en galning på IKSU. Det hela går dock aningen överstyr. Dubbla pass sju dagar i veckan och ångest om jag missar ett pass.  Åker för första gången på Hultsfred.

22 år: Åker till London och jobbar som Au-pair i ett år. Träffar underbara människor och lever för dagen. Inga räkningar och lön varje fredag som shoppas upp varje lördag tillsammans med min vapendragare Nettan. Vi har alltid lika roligt åt hur svårt det är för oss att hamna på samma tunnelbanevagn eftersom hon kliver på en station innan mig. Öl och snakebites på "Walkabout" och andra halvskabbiga aussiebarer tre dagar i veckan.

23 år: Flyttar till Uppsala för att plugga till lärare. Kommer dit med en väska smutsiga sommarkläder efter en vecka på mallis. Har aldrig tidigare besökt staden och följer i smyg efter en kille med en väska som det står "Uppsala Universitet" på i tron om att han ska till universitetet. Det går sådär eftersom jag senare blir varse att det inte finns ett universitet som i Umeå utan är spritt över halva staden. Bor för andra gången i mitt liv i studentkorridor och får för första gången uppleva "flogstavrålet" [studenter som skriker ut sin ångest genom fönstren kl 22 varje kväll].

24 år: Blir för en tid aktiv på Norrlands nation i en tjejförening som heter "vajan" och sitter med i deras styrelse en termin. Åker för andra gången till Hultsfred och vaknar sista kvällen upp i ett vattenfyllt tält och är dyngsur om hela kroppen. Åker på mitt livs förkylning på vägen hem. Får mitt första extrajobb och börjar sälja abonnemang för tele2 på stan vilket kräver att jag måste bli av med min rädsla för att gå fram och prata med okända personer. Senare under året börjar jag även jobba med marknadsundersökningar för ett annat företag, och två veckor under sommaren spenderas på Malta som språkreseledare.

25 år: Läser Statskunskap B och inser att mina kunskapskomplex enbart sitter i mitt huvud. Får bättre självförtroende och därmed bättre betyg. Har dock stora problem med min självkänsla och känner konstant att jag inte duger och att alla andra är mycket bättre på alla sätt. Jobbar för ett bemanningsföretag och får jobba på lager, med postsortering, på restaurang, i ett arkiv, som frukostvärdinna etc. Upptäcker att Uppsala är mer än bara en studentstad. Åker tillbaka till London för första gången och firar en "svensk" midsommar där. Upptäcker för första gången att jag inte längre är purung då jag går på 10-års återträff från högstadiet. Åker för andra året i rad till Malta och jobbar som ledare.

26 år: Upptäcker första bloggen när jag söker på ett läppbalsam från "Eyeko". En helt ny värld öppnar sig och snart startar jag en egen blogg vid namn "Liten Frö". Blir helt besatt av den och vill inte göra annat än att blogga. Upptäcker bandet Svenska Akademien och skaffar min andra tatuering. Har en av mitt livs bästa somrar med festivalbesök på både Hultsfred och Uppsala Reggaefestival. Åker för tredje och sista året till Malta som språkreseledare.

27 år: Börjar extraknäcka på Arlanda och helt plötsligt äger jag som alltid handlat billigt smink en foundation från chanel. Skaffar min tredje och fjärde tatuering. Efter en rad år med restorka på grund av kass studentekonomi åker jag både till Barcelona och till Bordeaux. Efter att ha hängt på internetcommunities i många år upptäcker jag nätdateing och får första dagen cirka 200 mail i min brevlåda. Har en av mina bästa praktikperioder då jag får undervisa om buddhism och hinduism i sju veckor i en gymnaiseklass. Färgar håret rött.

28 år: Bryter mitt ena ringfinger under en brottningsmatch på Hultsfred och går med det trasigt i två månader innan jag fattar att det inte bara är en stukning. Färgar håret brunt. Har min första rejäla bloggtorka och är påväg att lägga ner bloggen men hittar tillbaka och vinner Pudding Awards lite senare under året. Åker till Oslo och inser hur fruktansvärt dyrt det är i Norge när ett meal på Mc Donalds går på över 100 NOK. Söker på chans stipendium för att kunna fortsätta studera då jag inte längre får ta lån från CSN. Det slutar med att jag får två stycken. 
 
29 år: Flyttar till min första helt egna lägenhet. Får på grund av olika omständigheter rejäla sömnproblem för första gången i mitt liv. Inser hur mycket sömnen påverkar mitt välbefinnande. Blir gudmor till världens sötaste lilla Noah vilket gör mig oerhört stolt och glad. Träffar mitt ♥ och får mitt livs julklapp - ett spabesök på Yasuragi. Jag som hela mitt liv velat åka på spa. Vågar för första gången sen jag var 14 år klippa håret kort...
...resten har ännu inte inträffat och jag sitter i skrivande stund hos min mamma uppe i Umeå där jag ska spendera påsken med att umgås med familj och vänner.  


♥ Som väntat tog det mig väldigt lång tid att skriva det här inlägget. Det är verkligen SÅ svårt att skilja åren från varandra.


Kommentarer
Postat av: Hanna

Jag känner igen det. När jag tänker på åren 18-20 känns de så otroligt långa som att det hann hända så mycket. När jag tänker på åldern 28-30 känns det som att det är same same. En stor gegga. Tur att jag har dagböckerna. Skön läsning också. Det har hänt massor på 10 år.

2010-04-02 @ 11:41:51
URL: http://hannasplats.blogg.se/
Postat av: Blingbling

Vilket minne du har =) Eller har du hittat dina gamla dagböcker där uppe i Norr.



Ha en rikgt skön påsk och tack för fint inlägg. Kul att läsa.

2010-04-02 @ 18:17:19
URL: http://blingbling.webblogg.se/
Postat av: Blingbling

Psst, nästa helg ska jag till Yasuragi =) Har aldrig vart där (fast såklart besökt en och annan Onzen i Japan). LÄNGTAR SOM FAN!

2010-04-02 @ 18:18:57
URL: http://blingbling.webblogg.se/
Postat av: Ida

Roligt att läsa! Så mycket jag fick veta om dig plötsligt, har ju själv bara varit med i ditt liv (delar av det iaf!) sedan liten frö!

2010-04-02 @ 18:35:15
URL: http://idasvedlundstahl.blogg.se/
Postat av: Jessica

Åh vad roligt att du också har en blogg och vad roligt att du skrev så jag hittade hit. Ja man har hunnit mycket på 10 år och jag har väldigt svårt att förstå att vi snart är 30. Max 25 är jag. Trots tre barn, villa, volvo och vovve ;)

2010-04-02 @ 23:39:24
URL: http://rut-knut-tjut.blogspot.com
Postat av: Lina

Hanna: det är bra med dagböcker...tyvärr slutade jag för många år sedan.



Bling: Detsamma:) trots du är i fjollträsk. Du lär få en grym helg på yasuragi:)



Ida: ;) kul...finns nog mkt som aldrig kommer fram i en blogg



Jessica: ;) kommer ihåg att jag träffade dig på Nolia för några!? år sedan...du var gravid då kommer jag ihåg. Tiden går verkligen fort.

2010-04-04 @ 10:52:00
URL: http://rosamolnochgrisgaddor.blogg.se/
Postat av: emilystrange

Kul att läsa trots att jag inte känner dig, det inspirerade mig att göra en liknande lista över mitt eget liv. Kul att blicka tillbaka och se vad man har åstadkommit.

2010-04-06 @ 11:53:06
URL: http://emilystrange.blogg.se/
Postat av: Lina

emilystrange: kul att du gillade det;)

2010-04-07 @ 16:48:45
URL: http://rosmolnochgrisgaddor.blogg.se/
Postat av: Tommyelin

Hello! I was wondering if anyone could help me by giving me some arabic preyers so I can copy them out as I am making a torah for school! Please email me or reply on this Guestbook! Thank you! I love the website by the way!

2011-05-10 @ 15:42:11
URL: http://tommyelin.bloglyric.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0