Vett och etikett i butik

Eftersom många uppenbarligen saknar kunskap om hur man beter sig när man kommer in i en butik har jag sammanställt en liten guide som en hjälp på traven.

♦ Det första du bör tänka på är att "kunden har alltid rätt" gäller. Det innebär bland annat att du under dina få minuter i butiken kan personalens jobb bättre än dem själva. De spenderar ju trots allt endast 40 timmar i veckan där och alla vet ju att det bara är människor från socialgrupp 3 [läs korkade outbildade människor]som söker sig till butiksarbeten.

exempel 1. Butiksbiträdet förklarar för dig att du inte får köpa alkohol när du flyger inom EU. Hånskratta personen rakt upp i ansiktet och förklara att du minsann ALLTID fått handla förut. Att det är en lag som funnits sedan 1999 stämmer inte alls. Det är något som DU expedit kommit på just nu.

exempel 2. Var noggrann med att berätta att det är tag 3 betala för 2 på chokladkakorna du köper. Säg det helst två gånger för att vara extra säker på att personen bakom kassan inte gör fel.

♦ Var vänlig och stöka till så mycket du bara hinner. Lägg exempelvis ett smörpaket bland godispåsarna och en falukorvsring mellan shampooflaskorna. Jag menar, någonting ska väl butiksbiträdena göra!

♦ Tar det lång tid i kassan är det självklart kassörens fel, kunden har ju som sagt alltid rätt och gör även alltid rätt när det kommer till betalning och så vidare. För att visa ditt missnöje sucka så högt du kan, trampa på stället och se allmänt butter ut. När det är din tur att betala, hälsa inte!

♦ Underlätta aldrig arbetet för den som sitter i kassan. Lägg helst varorna så långt bort som möjligt och vänd streckkoden åt fel håll. Vill du göra extra rätt ställ korgen med alla varor i direkt på bandet utan att plocka upp. Jag menar, något ska väl snabbköpskassörskorna göra!

♦ Vid betalning: Läs ej instruktionerna som står på kortbetalningsmaskinen utan gör som du alltid brukar göra, det vill säga vänd chipet åt fel håll. Använder du kontanter så kasta helst dessa direkt på bandet för att undvika all kontakt med det troligtvis pestsmittade objektet bakom kassan. Har du något skräp i dina händer, exempelvis ett gammalt snorpapper kan du lämna över det på samma gång.

♦ Innan du lämnar butiken: Gå igenom i ditt huvud att du inte glömt bort att klaga på något. Skulle det vara så att du kommer på en sak halvvägs hem. Vänd och gå tillbaka.

Kommentarer
Postat av: rina öhman

äntligen har jag hittat hit... jag som är datafreak :)



klockrent det du skrev!!! exakt så är det på mitt jobb oxå. vet inte om man ska skratta eller gråta, skratta antar jag, annars får man väl sparken.

Postat av: Maria - livet i Milano ☆

haha roligt inlägg

2010-03-26 @ 11:21:33
URL: http://fashionstars.blogg.se/
Postat av: Hanna

Jag saknar verkligen att arbeta i butik ibland...

2010-03-26 @ 11:26:58
URL: http://hannasplats.blogg.se/
Postat av: Veronica

hahaha kul!

Ja du får spana efter örhängen hos URo Penn. De kostade bara ynka 20kr :D

2010-03-26 @ 11:43:41
URL: http://livetivitavillan.blogg.se/
Postat av: Linnea

Så roligt inlägg! Och jag som trodde att de trevligaste kunderna fanns hos dig, glada, förväntansfulla och shoppinggalna på tax free. Lite som ett barn i Pippi Långstrumps godisaffär. Men det kanske bara är jag som upplever det så. Var glad att ni iaf inte har Cash Guard, då får man sura kunder vill jag lova.

Hoppas att du får en trevlig helg!

Kram

2010-03-26 @ 12:12:52
URL: http://linneaosd.blogg.se/
Postat av: Emma says style, love & rock and roll.

ahahahaha!

2010-03-26 @ 12:31:26
URL: http://emmasays.blogg.se/
Postat av: Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

men bröööl! Jag jobbar ju i butik!

haha

2010-03-26 @ 13:37:31
URL: http://pyttis.blogg.se/
Postat av: e.

smiiil.

2010-03-26 @ 16:02:44
URL: http://tuppjuck.posterous.com
Postat av: Magnus

Sjukt bra guide. Ska dra ner till Konsum direkt och testa.

2010-03-26 @ 17:51:39
Postat av: Beyonce

Bra guide, jag ska skriva en liknade som passar kunderna på mitt jobb. Det kommer bla finnas med att om man tycker att något är riktigt dåligt blir det oftast bättre av att förolämpa personalen, gärna direkta personangrepp.

2010-03-26 @ 18:59:34
URL: http://bday.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0