en inkluderande uppfattning om svenskhet

Förbannad? Ja!

Förvånad? Nej!


Hörde en tjej uttrycka att hon aldrig någonsin hade kunnat tro att vi i Sverige skulle kunna rösta fram ett främlingsfientligt parti. ”Vi som alltid stått emot och varit antirasistiska”. I den synen tror jag tyvärr en stor del av problemet ligger. Att man i Sverige är för duktig att klappa sig själv på axeln och tycka gott om sig själv medan man blundar både för en historia fylld av rasism och för den rasistiska diskurs som jag menar florerar i hela vårt samhälle.

Är det underligt att ett populistiskt parti som vill skapa ett Sverige fritt från muslimer får spelrum när vi under årtionden har matats med en ensidig negativ bild av muslimer i media!?  Är det konstigt att dessa idéer får starkt fäste i det kollektiva medvetandet när det till och med i skolböcker skapas en ”vi och dem” känsla gentemot allt främmande. Vi står förvånade och undrar hur detta kunde ske när vi hade kunnat förhindra det om vi bara för en sekund hade öppnat ögonen under åren som passerat. För jag tvivlar inte på att det finns gott om godhet i Sverige. Jag tvivlar inte på att människor, så som Aftonbladets kampanj uttrycker sig, ”gillar olika”. Men vi har tillsammans ett ansvar att förebygga och förhindra de fördomar som sprids.

Det handlar om att vara kritisk till det man läser i tidningar och ser på tv. Det handlar om att vara kritisk mot kunskap som anses vara självklar. Det handlar om att försöka se helheter istället för fragment som inte ger en representativ bild av verkligheten. Och ytterst handlar det om medmänsklighet. Sverigedemokraterna vill stänga dörrar och bevara Sverige svenskt. Jag tror på öppna dörrar och en utvidgning av svenskheten, och jag tror att vi kan åstadkomma detta genom att i hela vårt samhälle göra fler röster hörda som utmanar och förändrar stereotypa uppfattningar om vad det egentligen innefattar att ”vara svensk”. Och om jag får som jag vill, att svenskheten ska inkludera såväl Muhammed, som Irina, som Svennebanan så ser jag gärna att Jimmi Åkesson och hans hejdukar fortsätter med sina försök att bevara Sverige svenskt.


Kommentarer
Postat av: Anonym

heheh

skulle gärna äta det idag igen:p

2010-09-22 @ 11:33:56
URL: http://karinolofsson.se
Postat av: Milly - Mamma till tre flickor ♥

Smiter in och tipsar om några tävlingar i min blogg. Där du kan vinna en babyfilt, tandblekning och smycken.



Vill du inte ha sånt här på din blogg så ber jag om ursäkt och du kan radera denna kommentar eller nått.. :)



Kram

2010-09-22 @ 11:41:16
URL: http://milliez.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0