Rätt till sitt barn

Låt oss tänka oss in i en möjlig framtidssituation. Jag och min man planerar att skaffa barn. Det går inte helt som vi har tänkt oss vilket gör att vi beslutar oss för att utföra en insemination i Danmark. Allt går vägen och inom en tid har vi fött vårt efterlängtade barn. Även fast min man inte har några biologiska band till barnet blir han automatiskt barnets juridiska förälder vid födseln.

Det är väl en självklarhet tänker ni kanske ? Inte riktigt...

Låt oss tänka oss in i ett möjligt framtidscenario. Jag och min fru planerar att skaffa barn så vi bestämmer oss för att utföra en insemination i Danmark. Allt går vägen och inom en tid har vi fött vårt efterlängtade barn. Jag bar barnet, men min fru som inte har några biologiska band till barnet blir inte automatiskt barnets juridiska förälder vid födseln. För att bli barnets förälder i juridisk mening måste hon genomföra en närståendeadoption.

En adoption är ingen enkel eller snabb process. Den kan till och med ta upp till ett halvår av utredningar vilket innebär att om det skulle hända den enda juridiska föräldern något under den tiden så har barnet ingen förälder.

Mamman i scenario två har till lika stor del som Pappan i scenario ett varit med under hela resan, från förhoppningar och förväntningar till graviditet och förlossning. Trots det har hon inte lika stor rätt som honom till sitt eget barn. Den enda skillnaden är den mellan hetro och homo. För h.e.t.r.o.sexuella män behövs ingen utredning. Några små bokstävers skillnad gör all världens skillnad.

Jag anser att det är dags att vi tar och ändrar på den skillnaden och ger människor lika rättighet att automatiskt bli juridisk förälder till sitt barn vid insemination utomlands. Gör du? 

Vill du veta mer. Läs denna artikel på RFSU.


Kommentarer
Postat av: Emma says style, love & rock and roll.

word. det är helt sinnes att det är sådär. jag gillar det icket!

2011-01-14 @ 14:34:04
URL: http://emmasays.blogg.se/
Postat av: Cosmic Moose

Värdelöst att det fortfarande finns sånna dumma orättvisor 2011. Man blir så trött...

2011-01-14 @ 19:10:47
URL: http://rochester.blogg.se/
Postat av: Hanna

Det är mycket, mycket märkligt.

2011-01-14 @ 19:56:01
URL: http://hannasplats.blogg.se/
Postat av: Beyonce

Vad ska man säga, suck... Det är en konstig värld vi lever i.

2011-01-14 @ 22:27:31
URL: http://bday.blogg.se/
Postat av: Lina

Tänk om vi som är vettiga kunde få skapa världen som vi ville:)

2011-01-15 @ 22:43:34
URL: http://rosamolnochgrisgaddor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0