23 dagar kvar

Likt färgen på SD's valstuga hoppas jag att partiet inte räcker ända fram till riksdagen. Det är skrämmande hur främlingsfientliga röster görs allt starkare runt om i Europa. Danmark är ett nära exempel med "Dansk Folkeparti" som vågmästare i Folketinget vilket har lett till att både asyllagar och den allmänna attityden mot "invandrare" har blivit skrämmande hård. I Sverige har Sverigedemokraterna långt ifrån samma ställning men i varje val har partiet gått framåt och innehar till exempel mandat i 144 av Sveriges 290 kommuner.

Vi säger att vi ska lära oss av historien men verkar ändå vara blinda för det som sker i vår samtid. Det går att dra skrämmande paralleller mellan den allt mer utbredda islamofobin och förföljelser av Romer runt om Europa med situationen för Judar och Romer under andra världskriget. Och det är inte bara i Frankrike och Italien det händer. Det händer här med.

Den 19.e september är det val i Sverige. Jag hoppas att du då kommer att göra din röst hörd vare sig den är röd, grön eller blå. Jag hoppas att vi tillsammans kan göra allt för att undvika och motverka alla nyanser av brunt i svensk politik.



Kommentarer
Postat av: Hanna

Jag önskar att man fick ickerösta. Eller typ rösta ut istället för att rösta in. Då skulle SD få min utröstning.

2010-08-27 @ 21:12:03
URL: http://hannasplats.blogg.se/
Postat av: Lina

klockren idé Hanna!

2010-08-28 @ 16:50:54
URL: http://rosamolnochgrisgaddor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0