en svensk tiger?

en stor del av mitt liv har jag ägnat åt mångfaldsfrågor. det finns inget som gör mig lika upprörd som rasism. känslorna efter valet är lika delar sorgsna som fyllda av kampvilja.

något måste göras. och det måste göras nu. om inte mångfaldsarbetet och det antirasistiska arbetet tar fart snabbt finns risken att vi går en dyster framtid till mötes. som jag ser det har vi nu fyra år på oss att få bort de oönskade elementen från riksdagen men då krävs det att vi verkligen arbetar tillsammans och gör något konkret.

jag önskar så att jag hade varit där jag verkligen vill vara men även som privatperson kan man göra mycket. sprid dina åsikter på nätet. till dina medmänniskor. se till att det pratas om i skolor och på arbetsplatser. se till att alla förstår att vi inte accepterar rasism. och att vi absolut inte tänker låta klimatet kring invandringsfrågor i vårat land styras av nynazister i förändrad skepnad. visst de sitter i riksdagen men den verkliga faran inträffar när de övriga partierna börjar påverkas och ändra sin politik efter SD's pipa. precis som det skett i Danmark. något av det mest korkade jag har hört var när en ledamot från det danska partiet "Venstre" uttyckte att de har varit tvugna att ändra sin invandringspolitik eftersom man annars "befarar att förlora väljare till Dansk Folkeparti". men så bra. du blir själv främlingsfientlig för att inte förlora väljare till ett främlingsfientligt parti. vem har då vunnit?

avslutar det här något röriga inlägget med det jag skrev på Facebook direkt efter valresultatet. men var så säkra på att det kommer mera. (funderar på att eventuellt starta en helt ny blogg ägnad åt detta)

"Det är inte rasisten i bomberjacka som heilar vid Karl XII's staty som är farligast. Det är rasisten i kostym med välsmort munläder. Som gör rasism till något rumsrent som är ok att välja. Men farligast av allt är din och min tystnad. Det är dags att göra alla anti-rasistiska röster hörda. För när vi väl gör det kommer SD's små muspip att försvinna i lejonets vrål. En svensk tiger inte längre! Gör du?"


Kommentarer
Postat av: Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

bra skrivet!

2010-09-21 @ 11:05:12
URL: http://pyttis.blogg.se/
Postat av: Ida

Smarta danskar. Hur kan man tänka så egentligen?

2010-09-22 @ 05:03:53
URL: http://idasvedlundstahl.blogg.se/
Postat av: Lina

Pyttis: tack:)



Ida: ja, det kan man ju verkligen fråga sig

2010-09-22 @ 10:04:33
Postat av: Cosmic Moose

Bra där Lina! Jag står bakom dig.

2010-09-24 @ 10:25:17
URL: http://rochester.blogg.se/
Postat av: Lina

Cosmic Moose: bra:)

2010-09-24 @ 11:28:38
URL: http://rosamolnochgrisgaddor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0