whoremoner

Förbannar min dumhet. Jag som inte ätit hormoner på sex år fick för mig att skjuta upp mensen under min semester. Med hormoner.

Om vi säger såhär. När jag slutade med p-piller fick jag en känsla av att jag blev mig själv igen. Jag hade under sju års tid gått omkring och känt mig konstig men inte reflekterat över varför. Det var ingen på ungdomsmottagningen som sa att något sådant kunde hända, att man kunde bli personlighetsförändrad. De bara undrade om det fanns högt blodtryck i släkten. Blir förbannad över hur lättvindigt man skriver ut preparat som mixtrar med kroppen till unga tjejer bara för att det inte "finns några andra bra alternativ". Och det handlar inte om att prova olika typer av piller för att få fram något som "passar just dig". Tro mig, jag gjorde precis det, men till syvende sist är det ju ändå hormoner du tillför. Vet inte hur många kvinnor jag har pratat med under de senaste åren som upplevt precis det jag har. Att sexlusten minskat, eller försvunnit. Och vilken nytta gör ett preventivmedel om man ändå inte vill ha sex? Att humöret blivit så dåligt att man går omkring med ständig "pms". Att man blir så nedstämd att man tror att man är psykiskt sjuk eller bara är likgiltig inför det mesta. Att man tillslut inte känner igen sig själv.

Det mest skrämmande är att jag började äta dessa piller under mina tonår. Under den period som jag skulle bygga upp min egen person. När jag sju år senare slutade med dem och började känna mig som mig själv igen kom många tankar om hur mitt liv hade kunnat se ut utan pillren. Hade jag gjort andra val? Hade den person jag blivit varit någon annan?

Jag som bestämt mig för att aldrig mer äta något som får mig att bli en sämre version av mig själv fick en del av min semester förstörd eftersom jag inte kollade upp vad det egentligen var jag stoppade i mig. Klart det var hormoner. Vad annars?

Tänk på vad ni stoppar i er! Tänk på vad ni gör med era stackars kroppar? Kanske ni tillhör dem som anser att p-piller fungerar just nu för er, men vem vet egentligen vilka biverkningar som kan komma i framtiden!?

Jag börjar precis återhämta mig efter den här sviten. Men aldrig mer...


Kommentarer
Postat av: Jazzhoppan

Är inne på mitt tredje år utan tillsatser och mår hur bra som helst. Befrielse.

2010-09-14 @ 07:57:03
URL: http://jazzhoppan.blogg.se/
Postat av: Ally

oj vad läskigt det låter... är glad att jag inte märker av mina minipiller

2010-09-14 @ 08:22:13
URL: http://alexitas.se
Postat av: Anonym

mm som jag nu då, tjatigt hehe tycker löpningen borde hjälpa mot det, men inte..

2010-09-14 @ 09:42:20
URL: http://karinolofsson.se
Postat av: Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

jag har mixtrat en del med olika -pillersorter och nu har jag en som känns mest rätt..jag mådde skit innan pillrena och vissa piller förstärkte det där..

Jag kan se både negativa sidor men även positiva då pillrena dels gjort att jag slipper det mesta av min mensvärk som förr fick mig att spy och dels de rikliga blödningarna som gjorde att jag blödde ner cykelsadeln eller blödde i 16 dagar i streck.

2010-09-14 @ 11:32:34
URL: http://pyttis.blogg.se/
Postat av: mathilda

Fin blogg! :)

Allt bra med dig? :D

2010-09-14 @ 13:28:42
URL: http://thiildasvensson.blogg.se/
Postat av: Linnea

Ännu en gång har du skrivit ner mina tankar och ord. Precis samma sak var det för mig, det var jag själv som ville sluta och barnmorskan verkade nästan chockad. Det är det bästa jag har gjort, nu känner jag mig själv och vet vem jag är. Jag fick även en hel del besvär i de nedre regionerna som ingen kunde förklara vart felet var, läkare efter läkare, starka mediciner och undersökningar i det oändliga. Någon läkare som nämnde att det kunde bero på p-pillren? Nix! Det blev bättre redan efter ett par veckor utan och sen dess har jag inte haft besvär en dag!

2010-09-14 @ 16:03:58
URL: http://linneaosd.blogg.se/
Postat av: Hanna

Näe, jag åt piller under en mycket kort period i mitt liv och sedan dess känner jag att jag inte vill tillföra något onödigt till den alls. Just nu är jag inte i en mycket asketisk tillvaro i sammanhanget. Äter inte ens värktabletter. Hormoner är riktigt läskiga saker, men också där finns en "norm". Varför är det alls kvinnor som ska tillföra preparat och "ta hand om saken"?

2010-09-14 @ 20:51:19
URL: http://hannasplats.blogg.se/
Postat av: Emma says style, love & rock and roll.

Jag slutade med pillrena när jag var sjutton. Jag blev hormontokig, ledsen ofta, fick mer mensvärk och mens och så vidare. Som tur var insåg jag att det kom av pillrena - men tänk om jag inte gjort det. Kanske man hade varit ett monster idag. Näe tack säger jag till piller!

2010-09-15 @ 06:57:38
URL: http://emmasays.blogg.se/
Postat av: Annika

Oj, jag är verkligen tvärt om. Utan p-sprutan blir jag deprimerad i tre-fyra dagar varje månad. Varenda jäkla månad. Levande helvete.



Det tog några år innan jag lyckades inse att det hade med mensen att göra, men det gjorde det inte lättare att ta sig upp ur sängen, eller inse att folk som umgicks med mig visst tyckte om mig. PMS är en sak, sen finns det här...tio resor värre. Med sprutan däremot är hormonkurvan utslätad vilket gör att jag bara har kvar vinterdepressionen. Men den går ju över nån gång i januari. :P

2010-09-15 @ 12:32:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0